daisypath

Daisypath Friendship tickers

Followers

Sunday, March 18, 2012

..within 365 days..=)

setiap kali tahun baru, kita akan ada azam baru. Untuk tahun ni, apakah azam u all? Masih aktif lagi tak usaha kita untuk capai azam tu? Mengikut kajian, 30% orang yang berazam, akan lupa azam dia sebaik sahaja bulan Januari tamat.
 
Manakala 50% lagi terlupa apakah azamnya selepas bulan Februari! Maknanya, hampir 8 orang dari setiap 10 orang yang berazam, akan lupa azamnya selepas Februari.
 
OK, kali ni saya nak kongsi tips macam mana untuk kita setkan azam untuk bersenaman sepanjang tahun, sebab i rasa u all pun tahu senaman ni sangat baik untuk badan kita. Malahan i boleh katakan senaman ni MESTI kita buat dan kita kena anggap keperluan senaman tu macam keperluan untuk kita makan setiap hari.
 
Langkah 1 - Setkan Matlamat
Apakah matlamat kita diakhir tahun nanti? Nak pakai seluar jeans lama yang kita simpan dari muda dulu? Mampu berlari sejauh 5 kilometer tanpa henti? Nak join anak main bola sekali? Nak turunkan berat badan?
 
Matlamat tu pula mestilah kita tuliskan kat satu tempat yang kita nampak setiap hari. Contohnya, dekat pintu bilik tidur. Bangun tidur je, kita baca matlamat kita sebelum kita buat kerja lain.
 
Langkah 2 - Setkan Jadual
Bila kita nak senaman? Paling elok 3-4 kali seminggu. OK, u boleh setkan Isnin, Rabu, Jumaat dan Sabtu. Jika u tak senaman sebelum ini, mulakan dengan berjalan kaki selama 30 minit untuk hari-hari ini. Setkan terus masa yang spesifik.
 
Pastikan kita patuhi "appointment" yang kita dah buat ni. Inilah yang dikatakan disiplin.
 
Cuma satu perkara yang kita kena ambil berat, jadual kita ni mestilah yang mampu kita lakukan. Tak patut jika kita set kita punya jadual untuk senaman 2 jam sehari jika kita baru nak amalkan senaman.
 
Langkah 3 - Bayangkan Diri Asilah
Cuba bayangkan apa yang u akan capai nanti. Bentuk badan yang baru. Kesihatan yang baru. Kesegaran yang baru. Fesyen baju yang baru.
 
Kemudian bayangkan bagaimanakah keadaan kita semasa senaman tersebut dijalankan. Jika u nak hilangkan lemak bahagian pinggang ke atas, berjogging sahaja tidak akan membantu dengan cepat, u kena juga lakukan senaman angkat berat.
 
Langkah 4 - Pelbagaikan
Manusia memang cepat jemu. Jadi kita kena pelbagaikan aktiviti senaman kita. Selang-selangkan jenis senaman. Jogging, angkat berat, jungle tracking, jalan pantas, berbasikal, main badminton, regangan dan macam-macam lagi jenis senaman yang ada.
 
Bila kita lakukan banyak jenis gerakan, kita jadi lebih bersemangat dan masalah jemu tu tidak akan menjadi penghalang kita.
 
Langkah 5 - Cari Geng
Bila kita buat seorang-seorang, kita mudah jemu, semangat kurang dan tak ada orang yang boleh push kita untuk buat lebih baik.
 
Kalau dapat kawan yang sama matlamatnya lagi baik.
 
Langkah 6 - Dapatkan Peralatan/Kelengkapan
Kasut untuk jogging berbeza dengan kasut untuk main badminton. Baju untuk berenang lain jika dibandingkan baju untuk jungle tracking.
 
Kita perlu dapatkan peralatan yang sesuai agar satu lagi halangan untuk kita bersenaman boleh dielakkan sepenuhnya.
 
Langkah 7 - Berhati-hati dengan Kecederaan
Persediaan sebelum senaman seperti aktiviti regangan atau panaskan badan MESTI kita buat agar otot kita cukup anjal untuk pergerakan yang lebih kuat selepas itu.
 
Jika kita terasa otot kita tegang, buatlah regangan atau urutan. Jika terasa sakit, kita boleh letakkan ais, jika terluka, kita rawat. Kalau tak boleh rawat, elok kita ke klinik atau hospital untuk rawatan yang terbaik.
 
Perkara ni elok kita buat untuk elakkan sebarang halangan untuk kita capai matlamat yang kita dah tuliskan tadi.
 
Langkah 8 - Sabar
Untuk melihat perubahan pada usaha kita bersenaman ni ambil masa. Badan kita nak sesuaikan dengan keadaan baru bersenam ni juga akan mengambil masa. 2-3 minggu pertama kita akan rasa sengal-sengal di sini sana.
 
Jika kita bermatlamat untuk turunkan berat badan, penurunan sebanyak 1 hingga 1.5kg setiap minggu adalah tanda aras terbaik untuk kita setkan matlamat kita.
 
Jadi, kesimpulannya, kita kena bersabar dan terus mengikut jadual yang telah kita setkan sebelum ini.
 
Langkah 9 - Menilai Semula Matlamat
Setelah beberapa ketika, kita merasakan bahawa matlamat yang kita setkan awal tadi sudah menjadi terlalu mudah atau terlalu sukar untuk kita capai.
 
Kita boleh pinda matlamat kita ni supaya ia menjadi lebih menepati keadaan kita. Kalau rasa macam betul-betul susah nak capai, adjust sikit supaya ia menjadi lebih realistik.
 
Matlamat yang selalu tidak dapat dicapai akan buat kita "down" dan usaha menjadi "zero".
 
Langkah 10 - Adjustment
Katakanlah kita dah set bahawa hari Isnin kena senaman 30 minit yang mana kita akan berjogging kat taman. Tapi petang tu hujan, maka janganlah kita batalkan terus "appointment" kita ni. Kita buatlah sedikit adjustment.
 
Mungkin kita boleh tukar aktiviti kepada mengangkat dumble, buat regangan, berlari setempat, naik turun tangga dalam rumah tanpa kena keluar.
 
Apabila kita buat sesuatu yang sedikit berbeza tetapi menjurus kepada matlamat yang sama, maka kita akan dapat meneruskan rentak pergerakan kita. Jika kita berhenti sekali, biasanya ia akan sangat susah untuk kita mulakan semula.
 
Langkah 11 - Raikan Kejayaan
Email sebelum ni masa saya tulis tentang Cara Kurangkan Berat Badan, no. (9) saya ada tulis pasal raikan kejayaan.
 
OK, selepas 3 bulan kita rancang matlamat setahun kita. Kita tengok balik "before" dan "after". Lihat perbezaannya. Tak kiralah dari segi penurunan KG ataupun ukur lilit. Kita harus raikan apa yang telah kita capai.
 
Belilah sedikit hadiah untuk diri kita sendiri. Baju senaman baru, tikar senaman yoga, alat senaman seperti stepper, cross trainer atau kalau ada duit lebih, kita beli treadmill.
 
Dengan cara ni, kita akan lebih bermotivasi untuk terus berusaha sehingga kita capai apa yang kita impikan.
 
 
Oklah, sekarang masih tidak terlambat lagi untuk kita capai semula matlamat yang kita impikan. Semoga tips-tips di atas akan dapat membantu.
 
Salam maju jaya!


 

No comments:

Post a Comment